همایش من طراحم

آیا هنرمندان قدر می بینند و بر صدر می نشینند؟

 همایش من طراحم

هنر در نفس خود دولتست هر جا که رود قدر بیند و بر صدر نشیند و بی هنر لقمه چیند و سختی بیند . (سعدی)

نهم اسفند ماه ۱۳۹۶ به همراه تنی چند از همکارانم در گروه طراحی و برنامه نویسی زگوند  در محل مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما – تهران  ، در سومین همایش کمپین ” من طراحم ”  که بزرگترین گردهمایی طراحان ایران است شرکت کردم و با طراحان زیادی از سراسر ایران به گفتگو نشستم ، مباحث صورت گرفته مرا وا داشت تا نوشته زیر را بنویسم و این سئوال اساسی را بپرسم که آیا : هنرمندان قدر می بینند و بر صدر می نشینند؟ و اینک گفته من :

به نظر بنده در حالت کلی انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. عده ای که نگاه می کنند و درک می کنند.
  2. عده ای که نگاه می کنند و از درک عاجزند.
من طراحم

شاید تعریف اول برای هنرمند درست تر باشد ولی باید از این موضوع آگاه باشیم که هنرمند علاوه برمنابع زمینی و ارتباط حسی و تعامل با آن ها به منبع دیگری از کمال و فهم متصل است که موجب می شود یک هنرمند با سایر انسان ها متمایز شود. یک هنرمند خودخواه است، خودخواهی و غرور هنرمند را باید در آن لحظه که مشغول خلق یک اثر است در چشمهایش مشاهده نمود. یک هنرمند همیشه فقیر است، شاید او زندگی شاهانه ای داشته باشد اما او تشنه ی کمال، کشف و انتقال نشانه ها و معناهای آفرینش است. هنرمند یک مبارز انقلابی است، او روحیه تجدد خواه و ساختار شکن دارد و هدف او این است که با شکستن سنت ها و گاه ترمیم و پیوند آن ها به هم دریچه ای از شعور و آگاهی را به جامعه ی بشری بگشاید. برای هنرمند اصلا مهم نیست که اثری را که آفریده مورد پذیرش مردم است یا نه؟ و این به خاطر غرور و تعصب بیش از اندازه اش می باشد در عین حال که او خود را هیچ کس می داند. هنرمند شهرت و دوامش را از راه نفوذ در مردم دارد نه با تبلیغات توخالی و گذرا. مهم نیست هنرمند چه لباسی بپوشد بلکه وجود اوست که به لباس شخصیت و ارزش می دهد. هنرمند عشق است و تنها زیبایی را دوست ندارد بلکه او به زشتی ها هم عشق می ورزد چون او می خواهد واقعیت ها را نشان داده و با عشق خود آن ها را بپوشاند. هنرمند تحمل پذیرفتن حرفی از روی اجبار را ندارد و اگر کاری را به او تحمیل کنند افسرده می شود. او همیشه در اداره کردن زندگی خود دچار مشکل است و نیازمند حمایت دیگران. هنرمندان اندازه‌های متفاوتی دارند بعضی غول پیکرند و بعضی کوچکتر…

امروزه هنرمندان بسیاری هستند که با بهترین آثارشان سعی دارند مشکلات جامعه را یادآوری کرده و در رفع مشکلات و فرهنگ سازی تاثیر داشته باشند. هنرمند اثری را خلق کرده و جامعه آن را می بیند ولی ای کاش جامعه هم هنرمند را هم می دید! در این عرصه و مخصوصا در ایران افراد زیادی برای هنرمند شدن آمده اند ولی آیا همه آنان هنرمندند؟

هنرمند شدن آسان نیست! باید ابتدا در مرحله ورود اهداف مثبت و ذهنیت حرفه ای داشته باشید تا بتوانید آثاری که خلق می کنید با جامعه ارتباط قوی برقرار کند. اگر بیشتر در هنرمندان بنگریم می بینیم انتظار مالی از کارشان ندارند درحالیکه به آن نیاز دارند و هدفشان بیشتر فرهنگ سازی و بیان مشکلات جامعه و بیان مفهومی در قالب یک اثر هنری است. بعضاً برای معروف شدن وارد عرصه هنرمندی می شوند لکن اگر هدف شما خدمتی به جامعه باشد و با علاقه و ذهنیت مثبت وارد این عرصه شوید، با تولید آثار حرفه ای شناخته خواهید شد. ولی اینکه با هدف معروف شدن وارد عرصه شوید می بینید در آینده آثاری دارید که در جامعه زیاد تحویل گرفته نمی شود، چرا؟

تیموتی بینکلی، هم درباره این مسئله که آیا برخی از آثار بحث‌انگیز امروز به راستی آثار هنری اند یا نه می‌گوید: “فقط می‌توانم بگویم که آنها به دست کسانی که هنرمند محسوب می‌شوند ساخته (یا خلق یا ایجاد) می‌شوند، منتقدان، آنها را با عنوان آثار هنری مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند، در کتاب‌ها و نشریه‌های مربوط به هنر، درباره‌ شان بحث می‌شود، در گالری‌ها یا مکان‌های مرتبط با هنر، به نمایش گذاشته می‌شوند و چیزهایی از این قبیل.”

همایش من طراحم

وارد مبحثی می شویم که یکی از مشکلات هنرمندان عزیز است! آیا هرکس هنرمند بود و با علاقه درحال تولید اثر است، باید رایگان کار کند؟ هنرمندان نیز آثارشان را با هزینه تولید می کنند. هزینه فکر کردن، ایده پردازی، تولید و صرف وقت و هزینه های مادی! طراح گرافیک برای انجام کار حرفه ای به کامپیوتر حرفه ای نیاز دارد، نقاش به ابزار حرفه ای با جنس مرغوب برای طراحی کردن نیاز دارد، مجسمه ساز به ابزار با کیفیت و حرفه ای برای کارش نیاز دارد و… هر هنری ابزاری لازم دارد که خریدن آن ها هزینه می خواهد. می دانید که شما این هزینه ها را ندارید! ولی همانطور که شما هزینه هایی برای خانواده و زندگی کردن و زنده ماندن دارید آن ها نیز این هزینه ها را هم دارند. پس هنرمند بودن به معنای رایگان کار کردن نیست. خواهشمندم برای احترام به آثار هنرمندانمان و حمایت از آنان تعرفه های طراحی یک اثر هنری را کم نکنیم!

همایش من طراحم

همایش من طراحم

همه می دانیم که فرهنگ مجموعه ای از باورها، ارزش­ها، رفتارها و نمادهایی است که در یک جامعه از گذشته تا به امروز برای تعامل افراد آن جامعه وجود داشته است. ولی چه کسی می تواند فرهنگ سازی کند و در رفع مشکلات جامعه تاثیر گذار باشد؟ یک هنرمند با تولید آثار هنری که شامل یکسری مفهوم و نمادها و نشانه هایی است که بیشترین تاثیر و قدرت را  برای فرهنگ سازی و بیان مشکلات جامعه دارد . به نظر شما کسی که بیشترین تاثیر را در پرورش یک جامعه دارد چقدر می تواند ارزش داشته باشد؟

خرید آنلاین و مطمئن با مرجع فروش اجناس اصلی با تضمین و گارانتی معتبر از بانه در فروشگاه بانیزون (دیدن فرمایید)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.